umiejętność korzystania z tarczy przedstawia się następująco
Umiejętności uczy się na refleksie
brak umi - test na połowę podcechy
1 poziom - test na całość podcechy
2 poziom - +2 do zwinności przy teście blokowania, +2 do testów siły przeciw przewróceniu, parowane obrażenia tarczy +1
3 poziom - +3 do zwinności przy teście blokowania pierwszego ciosu, -1 przy drugim teście w tej samej rundzie, dodatkowy blok, parowane obrażenia tarczy +1
4 poziom - +4 do zwinności przy pierwszym teście blokowania, brak modyfikatora przy drugim, +4 do testów siły przeciw przewróceniu, +1 obrażenie od ataku tarczą, parowane obrażenia tarczy +2
5 poziom - +6 do zwinności przy pierwszym teście blokowania, +2 do zwinności przy drugim, +6 do testów siły przeciw przewróceniu, +2 obrażenie od ataku tarczą, parowane obrażenia tarczy +4
przy walce z tarczą - test jak przy walce drugą bronią, na zwinność (ew siła, zależy od gabarytów przeciwnika). znaczy - test na zwinność + mod za wielkość tarczy, + test na siłę jeśli cios był naprawdę potężny (decyzja mg). nieudany test zwinności - nie zablokowany. nieudana siła - cios sparowany, przeciwnik cię przewrócił siłą ciosu.
jeśli cios sparowany będzie wyższy od progu parowania tarczy - uszkadza ją. każda tarcza ma swoją odporność, podaną przy danym 'modelu' - w czasie walki zapisuje się obrażenia które tarczę przebiły (te ponad jej próg), następnie sumuje. jeśli przekroczą wartość wytrzymałości tarczy, ta przestaje być skuteczna w oryginalnym zastosowaniu, jest zniszczona.